Fortsätt till huvudinnehållet

Minska risken för p-bot med parkeringsappen

En parkeringsautomat på en parkeringsplats

Bilister i Falun har den senaste tiden vittnat om hur de fått parkeringsböter trots att de betalat avgiften. Det gemensamma misstaget? De har av misstag slagit in sitt registreringsnummer två gånger i parkeringsautomaten – något som systemet tolkar som ett annat registreringsnummer.

Problemen har uppstått vid biljettfria automater, där man knappar in sitt registreringsnummer för att koppla betalningen till bilen. I vissa fall är fordonets nummer redan kopplat till det betalkort som används, men om bilisten då också manuellt knappar in samma nummer igen, riskerar det att registreras som ett annat, unikt registreringsnummer – trots att avgiften är betald och rätt uppgifter i grunden angetts.

De drabbade uppger att de varit stressade vid automaten, exempelvis av personer som väntar bakom i kön. I farten är det lätt att missa att ens registreringsnummer redan är förifyllt – och den typen av misstag är tyvärr inget som parkeringsbolagen godkänner som giltig ursäkt.

I efterhand har flera försökt överklaga sina böter med hänvisning till att avgiften betalats och att samma registreringsnummer angetts, om än dubblerat. Men enligt parkeringsbolagen räknas det ändå som felregistrering, något som domstolarna håller med om. Det är alltså ditt ansvar som parkör att ange rätt registreringsnummer och att kontrollera att allt är rätt angivet!

Vi menar att en parkeringsapp är en bättre lösning än p-automater. I appen är det enklare att ha sitt registreringsnummer sparat, och man får dessutom en bekräftelse direkt i mobilen. Appen minimerar också risken att stress eller otydliga gränssnitt leder till felinmatningar. Se bara till att ha rätt bil vald om du har flera inlagda fordon i appen! Annars gäller nämligen samma regler som vid automaten och du riskerar böter.